August 8, 2011

PENGHAYATAN IHYA' RAMADHAN

Ucapan oleh Ustaz Abd Aziz b Mohamed sempena Penghayatan Ihya' Ramadhan

Ramadhan adalah bulan yang paling istimewa di antara bulan-bulan yang terdapat dalam kalendar hijrah islam. Bulan ini dipenuhi dengan segala kerahmatan, keberkatan dan keredhaan Allah serta pengampunan dosa ke atas hamba-hambaNya yang memanfaatkan setiap detik masa di sepanjang bulan Ramadhan ini dengan amal ketaatan dan kebajikan.

Kedatangan Ramadhan sentiasa di nanti dan dirindui kerana tawaran ganjaran pahala yang berlipat kali ganda pada bulan ini. Lantaran itu bagi setiap muslim yang komited dengan ajaran Islam tidak akan melepaskan peluang keemasan ini. Mereka akan menghayati Ramadhan ini dengan pelbagai program dan aktiviti bagi mendekatkan diri kepada Allah. Sesungguhnya mereka yang merialisasikan pesanan Nabi s.a.w yang diriawayatkan oleh At-Tirmizi yang menyatakan

" Orang yang cerdik adalah orang yang menjalani kehidupan seiring dengankehendak agama dan membuat pesiapan untuk hari esok manakala orang yang bodoh adalah orang yang menuruti keinginan nafsunya dan berangan-angan Allah akan mengampunkannya".

0 comments:

Post a Comment